Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
24.01.2019 10:54 - Лопухин "Тълкуване на Библията" (Битие 1 гл.) /1/
Автор: blagovestie Категория: Други   
Прочетен: 4227 Коментари: 10 Гласове:
10

Последна промяна: 05.02.2019 13:51

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg


 (абсолютно непретенциозен и съвсем любителски превод)

Първи период: от Сътворението на света до Потопа

   I. Сътворение

   Светът, разглеждан в неговата външна красота и вътрешни хармония и ред, представлява сам по себе си удивително създание, изумяващо с изящния порядък на отделните си части и с чудесното разнообразие на видовете си.
   С цялата си необятност, той все пак се движи организирано и точно по подобие на огромен часовник, движен и сверяван от велик и изкусен изобретател.
   И както, гледайки часовник, неволно се замисляме за часовникаря, който го е направил, така и при разглеждането на света с неговия стриктен порядък и развитие, възникват мисли за Виновника, на Когото той дължи своето съществувание и дивното си устройство.
   За това, че светът не е вечен и има свое начало, ясно доказват общите вярвания на отделните народи, от които са съхранени древни предания за възникването на всички неща.
   Затова изучаването на хода на историческото развитие на човечеството, особено на древните народи, показва, че самата история на живота има доста ограничена продължителност и скоро преминава в доисторическата епоха, която представлява детството на човешкия род, предполагащо на свой ред раждането му или началото му.
   На същото указва и хода на развитието на науката и изкуството, връщащи ни към първоначалното им състояние, когато едва започвали.
   Накрая нови науки (геология и палеонтология) чрез изучаването на земните слоеве и съхранените останки в тях, неопровержимо и ясно доказват, че  повърхността на земята се е образувала постепенно, и е имало време, когато на нея не е съществувал никакъв живот, а самата планета се е намирала в безформено състояние.
   По такъв начин началото на света несъмнено било в хаотичен вид, и от първичните вещества постепенно се образували всички негови форми и видове. Но от къде се появило това примитивно вещество? Този въпрос занимава човешката мисъл отдавна, но тя е безсилна да го разреши без висша помощ, и в езическия свят, големите мъдреци и основатели на религии в безсилието си измислили, че тази първоначална материя съществувала от вечността, и от нея Бог създал и устроил света, намеквайки по този начин, че Той в този смисъл е строител и организатор на мирозданието, но не и истинския му Творец.
   Тогава на помощ на човешкия разум се явило Божественото Откровение, съдържащо се в книгите на Светото Писание, и то просто и ясно провъзгласило великата тайна на битието, което до тогава напразно се опитвали да разбулят със свои усилия мъдреците на всички времена и народи.
   Тази тайна се откривала още на първата страница на книгата Битие, с която и започвала библейската история на света и човечеството. „В начало Бог сътвори небето и земята.“ – говори в първия си стих книгата Битие, написана от житиеписеца св. пророк Моисей. В тези няколко думи е изразена необятна по своята дълбочина истина, че всичко съществуващо на небето и земята, а следователно и първичната материя, има свое начало, и всичко е създадено от Бог, Който единствен е вечен, и е съществувал и до произхода и при това всичко е сътворено от нищо, както означава и самият глагол „бара“, употребен за да изрази думата „създаде“.
   Бог е единствения Творец на вселената, и без Него нищо не може да произлезе или да възникне.
   Утвърждавайки тази идея, описателя на Битие отхвърля всички останали начини, обясняващи възникването на света – т.е., че светът не може да произлезе нито случайно, нито да се самороди, нито като следствие от борбата между доброто и злото начало (както учили езическите мъдреци, а след тях и новите мислители), а единствено от свободното решение на волята на всемогъщия Бог, благоволил да извика от небитие/несъществувание светът към временно съществувание.
   Това решение произтекло единствено от любовта и благостта на Създателя, с цел да даде възможност на творението/създанията Му да се насладят на тези превъзходни Негови качества.
   И ето „Той“, по думите на боговдъхновения псалмопевец, - „казал. И станало. Той заповядал. И се явило“ всичко. (Псалм 32:9)
   Средството, оръжието на сътворението било Словото Му („каза и стана“), което е изначално, първоначално, Синът Божий, чрез Когото „всичко това стана; и без Него не е станало нищо от това, което е станало“ (Йоан 1:3)
   Така във втория стих се говори отделно за участието на Божия Дух в сътворението, и е ясно, че при създаването на света, Бог действал като вечна Троица.
   Разкривайки тайната за произхода на света като едно цяло от две съставящи го части – небе и земя, Битиеписателя преминава към описанието на поредността при светообразуването в неговия настоящ вид, с всичките му разнообрази видими форми, и така, както описанието на последователността на възникването било предназначено за поучение на земните жители, то и главното внимание е насочено предимно към историята за образуването на земята, поради което след втория стих повече не се говори за небето.
   В своето първоначално състояние „земята беше безвидна/безформена и пуста; тъмнина покриваше/се разстилаше над бездната, и Божият Дух се носеше над водата.“
   Това било само създадената безформена основа – хаос, в който властвали слепите груби сили на материята, очакващи съзидателните думи на Твореца, а над тази безредна бездна бил мрак, и само творящия Божи Дух се носел над водите, като животворяща сила, притежаващ и носещ оплодителната способност и семето за възникването на живота на земята. Откровението не съобщава нищо относно продължителността на хаотичното състояние на земята. Само, че  от даден момент нататък започнала творческо-съзидателната дейност на Създателя, която завършила за шест последователни времеви периоди, наречени творчески дни.
Когато настъпило времето за начало на сътворението, над тъмната разбъркана материя прогърмяло слово Божие: „Да бъде светлина!“ И станала светлина.“.
   Над бездната и хаосът мигновено изгрял прекрасен Божи ден и озарил мрачната утроба на дотогавашната тъмнина. „Видя Бог, че светлината е добро нещо, и отдели Бог светлината от тъмнината. Светлината Бог нарече ден, а тъмнината – нощ. Биде вечер, биде утро – ден един“.
   При появата на светлината се усилили кипенето/ферментацията на силите и клокоченето на материята на хаоса. Над повърхността на земята се издигнали огромна маса изпарения/пари, затулвайки я с непроницаеми облаци и мъгли, така че тя изгубила изгледът си, който я отличава от останалите небесни тела.
   И рече Бог: да има твърд/простор/свод/предел посред водата, и тя да отдели вода от вода. (Тъй и стана.)“. „И създаде Бог твърдта, и отдели водата, що беше под твърдта, от водата над твърдта. Тъй и стана.“.
   Долния слой пари се превърнали във вода, която се разположила на повърхността на все още кипящата бездна, а горния слой изчезнал в необятната област на небесното пространство, и над земята се открило прекрасно синьо небе, което ние и сега виждаме. Това бил вторият ден.
   Над земната повърхност била вече очистена от парите атмосфера, но самата земя представлявала все още огромно море. Тогава „каза Бог: да се събере водата, що е под небето, на едно място, и да се яви суша. Тъй и стана.
   Сгъстяващата се и постепенно охлаждаща се материя на едни места се издигнала, а на други – пропаднала; високите места се оголили от водата, създавайки суша, а вдлъбнатите места поели и се напълнили със събраните в тях води, образувайки моретата/водните басейни. „Сушата Бог нарече земя, а събраните води – морета. И видя Бог, че това е добро.“
   Но колкото и добро да било разпределението на море и суша, на земята още нямало онова, което представлявало целта на нейното създаване: на нея още нямало никакъв живот, и само голи, мъртви скали мрачно се оглеждали във водните вместилища.
  Но ето – когато разпределението на водата и появата на сушата приключило, възникнали необходимите условия за живот, и не се забавила и появата на първите негови наченки – растенията.
   И каза Бог: да произведе земята злак, трева, що дава семе (по свой род и подобие), и плодно дърво, що дава според рода си на земята плод, чието семе си е в него. Тъй и стана. И произведе земята злак, трева, що дава семе по свой род (и подобие), и (плодно) дърво, що дава (на земята) плод, чието семе си е в него според рода му. И видя Бог, че това е добро. И стана вечер, и стана утро – ден трети.“
   Ала за правилното си развитие растителността се нуждае от правилното редуване на светлината и тъмнината. „И каза Бог: да бъдат светила на небесната твърд, (за да осветляват земята и) да отделят ден от нощ и да бъдат знаци и за времена, и за дни, и за години; да бъдат те светила на небесната твърд, за да светят на земята. Тъй и стана.
   По думите на Създателя се установила слънчевата и звездната система, както съществува и досега. Слънцето пламнало с могъщата си животворна светлина и озарило обкръжаващите го планети; небесния свод се украсил с милиарди звезди, и очарователния им блясък предизвикал възторг в небесните ангели, които възхвалили в хор Твореца (Йов 38:7). „И видя Бог, че това е добро. И стана вечер, и стана утро – ден четвърти.
   Небето вече било изпълнено с небесни светила, на земята се развивала исполинска растителност, но на земята още нямало живи същества, които да се наслаждават на тези природни дарове. Още нямало нужните условия за тяхното съществуване, както и все още въздухът бил наситен с вредни изпарения, които способствали за развитието единствено на растителното царство.
   Но ето – гигантската растителност изчистила атмосферата и се подготвили условия за появата и развитието на живота на животните.
   „И каза Бог: да произведе водата изобилно множество одушевени влечуги; и птици да полетят над земята по небесната твърд. (Тъй и стана.)“
   По силата на това Божествено повеление се извършил нов творчески акт, не просто образуване, както в предишните дни, а и съзидателен в пълния смисъл на думата, както бил и първия акт на сътворението на първобитното вещество/първичната материя – от нищо.
   Тук се създали живи души, било въведено нещо, несъществуващо в първичната материя. И действително, писателят на Битие използва за втори път глаголът „бара“ – сътворяване от нищо. „И Бог създаде големите морски чудовища и всяко одушевено същество, което се движи, които водата произведе изобилно според видовете им, и всяка крилата птица според вида ѝ; и Бог видя, че това беше добро. И Бог ги благослови, като каза: Плодете се, размножавайте се и напълнете водите в моретата; нека се размножават и птиците по земята. И настана вечер, и настана утро, ден пети.
   Водата и въздухът се изпълнили с живот, но 1/3 от земята оставала необитаема и пуста – сушата, именно частта, предоставяща най-много удобства за живот на живите същества. Ала ето, че настъпил момента и за нейното заселване: „Бог каза: Да произведе земята одушевени животни според видовете им: добитък, влечуги и земни зверове според видовете им; и стана така. Бог създаде земните зверове според видовете им, добитъка – според видовете му, и всичко, което пълзи по земята, според видовете му;“ Всички тези животни били образувани от земята, от където те след това извличат своите хранителни вещества, и в която се връщат отново при разлагането им. „и Бог видя, че това беше добро.“ По този начин земята се населила цялата с живи същества. Порядъкът/системата на живите създания представлява хармонично дърво, чийто корен се състоял от прости, а най-горните клони – от висши организми. Но това дърво все още било непълно, липсвал цветът, който да завърши и украси върхът му. Още го нямало човекът – царят на природата. Но ето и неговата поява: „Бог каза: Да създадем човека по Нашия образ, по Наше подобие; и нека владее над морските риби, над небесните птици, над добитъка, над цялата земя и над всяко животно, което пълзи по земята. И Бог създаде човека по Своя образ; по Божия образ го създаде; мъж и жена ги създаде.“
   Тук за трети път се осъществил и приключил в съвършен смисъл творческия акт (бара), като човекът имал в себе си нещо такова, напълно ново, което до неговото създаване не присъствало в природата, а именно дух, отличаващ го от всички останали живи същества.
   Така завършила историята на сътворението и образуването на света.
   И Бог видя всичко, което сътвори; и ето, беше твърде добро. И настана вечер, и настана утро, ден шести.
   И на седмия ден, след като Бог завърши делата, които беше създал, на седмия ден си почина от всички дела, които беше извършил. И Бог благослови седмия ден и го освети, защото в него си почина от всичките Си дела, от всичко, което Бог беше създал и сътворил.“ От тук води своето начало постановяването на съботата, като ден за почивка, и на тази заповед и досега се основава правилното редуване на труд и почивка в човешкия живот.

     2. Сътворение на  първите хора и блажения им живот в рая

---------------------------------------------
А.П.Лопухин "Толковая Библия - Вехты завет и Новый Завет, с илюстрациями Гюстава Доре", изд. АСТ, Москва, 2017 г.


ПП: Всеки коментар извън Темата ще бъде изтриван. Както и всеки коментар, съдържащ неуважение към Бог или Библията. 




Гласувай:
10



Следващ постинг
Предишен постинг

1. infinitas - Всичко в Старият Завет,
24.01.2019 14:58
в частност и "Битие" и сътворението са прецизен образ сянка и прототип на реализацията на същината на Божият план за човекът, разкриващ се в Новият Завет. Може много да се каже...но бегло например първичният хаос, тъмнина и неустроеност и безпорядък съответстват на необновената човешка "плът", на плътската натура разбирайки под "плтско" падналото и отделено от Бог греховно естество на човека. Но Бог каза "да бъде Светлина и стана светлина", което е новорождението на човека. Самите думи на Бог имаха в себе си силата и потенциала да извикат Светлината в съществувание. Това не бяха препоръки към тъмнината да произведе светлина със свобствени усилия и напъни, това не бяха закони и заповеди и изисквания към тъмнината да се превърне в светлина, защото тя просто не може, тя няма никаква свпособност и никаква връзка със светлината. Ставаше дума за изцяло ново създание, нещо раздикално различно и ново, което когато светна, тъмнината просто я няма. "И светлината свети в тъмнината и тъмнината я не схвана (необхвана)." "Ако е някой в Христос, той е Ново Създание". И светлината на новосътвореният човек е тази за която се казва : "И да ви осветли Христос" и "Светлината, с която Христос е огрял нам във сърцата ни". Участието на Божият Дух в сътворението е аналогично и при Новорождението: "Ако се не родите от вода и Дух неможете да влезете...". Така беше и в Битие: "И Божият Дух се носеше над водата." И тогава Бог изрече решителното Слово "Да бъде Светлина!". Божият Дух е привеждащият в действие Словотона Бога, той е екзекуторът, изпълнителят, изпълнителната власт на Божието Слово. Затова и само с четене на Библия, поучения, клипове, слушане на проповеди човек неможе да се новороди, а е нужно и движението на Божият Дух върху човешкият дух, който е покритата с тъмнина бездна, и движейки се, да извърши новорождението в човешкият дух, което е зададено от Словото на благовестието. Словото неможе да действа без Духа и обратно - Духът неможе да действа без Слово от Бога. Те са свързани.
цитирай
2. lexparsy - Честно, опасявам се, че ако започнем дебат по тази тема тук..
24.01.2019 20:56
Честно, опасявам се, че ако започнем дебат по тази тема тук, ще ни се схванат пръстите от писане :-)
   Искам само да подскажа, че ние приемаме думите на Евангелията буквално, спрямо нашата представа в бита ни, камо ли по дълбокото им тълкование като Архетипи. А последните самата църква ни е забранила даже да изучаваме и вникваме в същността им. А ако нямаме понятност за какво се говори в Сътворението е просто смешно да го тълкуваме. И така ми звучат, общо взето всички „тълкуватели“.
   Аз лично се опитвам да съчетая писаното в Евангелията, с теософия, езотерика и наука и философия... за да се доближа до някакво разбиране.

   Само като пример... Ще се опитам да интерпретирам само Първия ден:

   Господ е създал не Небето и Земята не буквално, а е разделил Небитието (или Първичното) на две противоположности, (или Инг и Янг както ги познаваме и които можем да видим навсякъде около нас).
   И когато „Рече Бог: да бъде светлина.“ Той ги е накарал да си взаимодействат. Което значи да вибрират, да са във вечно движение или да Светят!
Ще спомена едно интересно но очевидно вярно схващане за Принципите на взаимодействие между противоположностите.

   1. Всяко движение се поражда от две противоположности;
   2. Двете противоположности се отблъскват, а еднаквите се привличат;
   3. Всеки натрупан излишък (над лимита на един квант) се превръща в своята противоположност;
И тук аз ще добавя скромно, че тъкмо този лимити (или квант) определя цялото разнообразие на Живота на Творението.

Та това беше моята скромна интерпретация на Първия Ден на Сътворението. И на метафорите Небе, Земя и Светлина.

П.П. За това Люси ми е скучно да чета чужди „тълкования‘, не защото не са мъдри или „верни“ за някой чакащ на своята спирка, но просто не помагат на разбирането и вникването в същността на Вярата ми.

Ха, и друго скандално ще споделя... колкото и да ми се сърдиш!
Като видях картинката на аватара ти се сетих че най-голямата гавра на ДеноноКратнота ни ПравоСадомия е символа на Темида, на която са и вързали очичките, за да и турят на кантара каквото си пожелаят да премерят :-)))
Не се сърди, а просто сподели!... Цумнк по челото :-)
цитирай
3. blagovestie - Хей,
25.01.2019 11:59
[quote=lexparsy]Честно, опасявам се, че ако започнем дебат по тази тема тук, ще ни се схванат пръстите от писане :-)
   Искам само да подскажа, че ние приемаме думите на Евангелията буквално, спрямо нашата представа в бита ни, камо ли по дълбокото им тълкование като Архетипи. А последните самата църква ни е забранила даже да изучаваме и вникваме в същността им. А ако нямаме понятност за какво се говори в Сътворението е просто смешно да го тълкуваме. И така ми звучат, общо взето всички „тълкуватели“.
   Аз лично се опитвам да съчетая писаното в Евангелията, с теософия, езотерика и наука и философия... за да се доближа до някакво разбиране.

   Само като пример... Ще се опитам да интерпретирам само Първия ден:

   Господ е създал не Небето и Земята не буквално, а е разделил Небитието (или Първичното) на две противоположности, (или Инг и Янг както ги познаваме и които можем да видим навсякъде около нас).
   И когато „Рече Бог: да бъде светлина.“ Той ги е накарал да си взаимодействат. Което значи да вибрират, да са във вечно движение или да Светят!
Ще спомена едно интересно но очевидно вярно схващане за Принципите на взаимодействие между противоположностите.

   1. Всяко движение се поражда от две противоположности;
   2. Двете противоположности се отблъскват, а еднаквите се привличат;
   3. Всеки натрупан излишък (над лимита на един квант) се превръща в своята противоположност;
И тук аз ще добавя скромно, че тъкмо този лимити (или квант) определя цялото разнообразие на Живота на Творението.

Та това беше моята скромна интерпретация на Първия Ден на Сътворението. И на метафорите Небе, Земя и Светлина.

П.П. За това Люси ми е скучно да чета чужди „тълкования‘, не защото не са мъдри или „верни“ за някой чакащ на своята спирка, но просто не помагат на разбирането и вникването в същността на Вярата ми.

Ха, и друго скандално ще споделя... колкото и да ми се сърдиш!
Като видях картинката на аватара ти се сетих че най-голямата гавра на ДемоноКратнота ни ПравоСадомия е
символа на Темида, на която са и вързали очичките, за да и турят на кантара каквото си пожелаят да премерят :-)))
Не се сърди, а просто сподели!... Цумнк по челото :-)


Бе ти защо ме нападаш :)))) Кой те ядоса, кажи сега :))

Далеч съм от квалификацията и намерението да формирам вярата и вярванията на хората, Лекс. Разбира се, иска ми се всички да вярват в Господ истински и горещо, заради самите тях, но щом Самият Той е дал свобода... значи всеки избира лично и може да го прави единствено за себе си.

Постинга ми е мъничък. Трудно се обхваща Всичко. Освен това той е нещо като начало да си подредя ценни и важни за мен неща, до които да имам бърз достъп, като възнамерявам постепенно да си ги систематизирам и допълвам (в коментарни допълнения), а ако се окажат полезни и за някой друг - още по-добре.

Та този начатък е миниатюрен на фона на потенциалът и дълбочината на Темата, която и без това е неизчерпаема.

ПП: Няма причина да ти се сърдя - хората са различни.

ПП 2: Ако се вгледаш, ще видиш и сам, че аватарът ми не е Темида, приятелю :)) Тя е безжизнено застинала в седнала поза дама с римско лице и завързани очи, държаща везни (мярка за съдене) в едната си ръка. Всъщност в самото правосъдие, когато е действително право и безпристрастно, и неподкупно, и неманипулиранп, има стремеж към истина и справедливост, към ред и "всекуму заслуженото", което е необходимост за всяко общество. Но и аз съм разочарована и не вярвам в човешките системи. Пък и намирам, че те не са със закрити за външното очи, с цел предпазване от предразсъдъци при взимането на решения, а са си направо удобно кьорави и то за едните хартийки. Отделно Божиите пътища и съдби са много по-високо от нашите и изобщо това със съденето на другите (отново голяма тема) гледам да избягвам. Имам предостатъчно свои недостатъци, с които да се справям, че да ровя за чуждите.

По темата за небесата и земята в Началото. Лично моя убеденост - още тогава Господ започна да отделя, да разграничава, да окачествява (извливчайки Истината). Първото нещо, което повели - Светлината. Без нея няма как да стане видимо и да се познае каквото и да е. Без нея е хаос, смесица, мрак и безжизненост = неживот = смърт. Божият Син е еманация на Светлината. Божията слава с всичко, което включва, представлява неповторима светлина, нетленен огън. Последва Бог да отделя, да поставя граници. И това веднага опира и до изборът :)) Господ много държи на чистотата, несмесването, отделянето - което се вижда през цялата човешка история. Дори народът Му е отделен. И вярващите в Него също не трябва да се смесват със света. Мисля, че неслучайно грехопадението тръгна от опитването на плодът от дървото за познаване на Доброто И Злото (смесено).

Сетих се още един милион неща :))
Прочетох разбирането ти: има допирни точки, понякога е въпрос на наименование, на синоним. Но ми е вид смесица. Любознателните души са в особена опасност, по природа... А склонност на човешкия ум е да сведе онова, което иска да си обясни, до свои категория и понятия, до нещо познато или полупознато. В древността обикновено тези рамки, в които да се наблъска обяснението на дадено нещо, е било обект на философията, а днес - основно се борави с аксиоми или стриктен понятиен апарат, с които оперира науката (вибрация, трептене, движение, въздействащи си физични сили.......) или религията (ин и ян....)

Аз също не приемам сляпо нито едно тълкуване. Нямам и достатъчно добра памет. Така съм устроена, че ми е нужно да имам лична опитност, мое си прозрение или нашепване от Небето, за да го приема.

Благодаря ти за отделеното време, спонтанността и откровеността, Лекс! :)
цитирай
4. анонимен - Благодаря ти за отгоора Люси
25.01.2019 13:14
Струва ми се че малко прибърза, за да прочетеш контекста на мислите ми...
Аз не мога да преценя колко дълго трябва да се изказвам и с колко и какви правилни думи ...
За това само си пиша тъпи и асоциативни стихчета в този блог :-)))))
Имай за разбирането ти ден. Нали Господ ни говори чрез всичко около нас :-)
цитирай
5. blagovestie - Вярно бързах, Лекс! Ще се коригирам, като съм на комп :)
25.01.2019 14:24
анонимен написа:
Благодаря ти за отгоора Люси
Струва ми се че малко прибърза, за да прочетеш контекста на мислите ми...
Аз не мога да преценя колко дълго трябва да се изказвам и с колко и какви правилни думи ...
За това само си пиша тъпи и асоциативни стихчета в този блог :-)))))
Имай за разбирането ти ден. Нали Господ ни говори чрез всичко около нас :-)


Нещо се наострих, извини ме...
цитирай
6. lexparsy - Хе, Радостина харесава ми тази спонтанна интерпретация...
26.01.2019 18:57
radostinalassa написа:
Създава и Лилит, но след това я дава за жена на Самуел. И създава Ева.

Между другото съм я чел, като дълбоко законспирирана тайна на религията за Сътворението.
Не искам пак да ме нарекат езичник и еретик... просто само се чудя тази Лилит защо толкова дразни проповедните теолози?
Ами то тогава излиза че тоз‘ следСътворен човек дето сме сега е някво бледо подобие на онзи от шестия ден...
Аммм не знам бе, чудя се само :-)
цитирай
7. blagovestie - Оф, Радостина,
26.01.2019 20:18
помня, че в твоите представи след адамитите са боироботите. Нямам излишно време да споря по всички безумни теории...
цитирай
8. blagovestie - Лекс,
26.01.2019 20:23
изказването ти камък в моята градинка ли е? :)

И аз четох за Лилит и пр. тълкувания.
Мнението ми защо има неприемане от страна на теолозите е по семплата причината, че просто е измислица и не пасва на много други неща в Писанията, включително от закодираните.
И изобщо не е законспирирана идея, а доста подробно разглеждана от кабалистите. Има своите привърженици, но няма доказателства, че е вярна, освен повърхностия прочит на първите 2 глави на Битие, в които любителите на интриги и тайни търсят повече, отколкото има. А там и без това е необятно, особено ако не се разпилява човек в какво ли не.
цитирай
9. blagovestie - http://youtu.be/hPeyIHXST1A
05.02.2019 13:46
Джим Стейли "Силата на светлината" (на български език)
цитирай
10. blagovestie - https://toldot.ru/audio/lessons/lessons_33080.html
05.02.2019 13:59
Тълкуване на Тора (Петокнижието - първите 5 книги на Старият Завет) от рав Лейб Александър Саврасов. Аудиото е на руски език.

Линка, който съм дала в заглавния ред, е към първата тема. Те вървят подред, с прочит на всеки стих от Библията и синтезирани коментари на видните еврейски учители върху Тора.

В сайта toldot. ru има още много проповеди, теми, поучения, коментари върху Петокнижието.
И, разбира се, не се ограничавайте само с първите 5 книги на Писанията. Освен това не пренебрегвайте факта, че ортодоксалните евреи още чакат своя Месия, пропускайки идването Му, и въобще не забелязват, камо ли да изследват Новия Завет, въпреки, че изучавайки Тора, там всичко говори и сочи Иисус Христос. Та не оставайте слепи за Светлината.

Хора, учете руски, важно е!
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: blagovestie
Категория: Поезия
Прочетен: 2888333
Постинги: 1061
Коментари: 8676
Гласове: 21459
Блогрол
1. ПРАВОСЛАВЕН ИНТЕРНЕТ КУРС /ПИК/
2. Мултилинеарна Библия с множество преводи, възможност за добавяне на бележки и куп благинки
3. Християнски ресурси (на руски)
4. Речник на Стронг - цялото Писание (на руски)
5. Филмът, променящ гледната точка на "180 градуса"
6. kolibka.com - филмите, които ме ориентират и образоват
7. Още за изучаване на Словото
8. От пиле мляко
9. Християнска литература, много, на руски език
10. Предание.ру
11. Огромна библиотека (руски език)
12. Линк към Православна енциклопедия (руски език)
13. Патристика (български език) Rado76-блог
14. Православно помагало - книги на български
15. Богословие - материали на български език
16. Тълкуване на Библията - Стар и Нов Завет от Лопухин (на руски език)
17. Пермакултура - Божият начин
18. Още ресурси за изучаване на Писанията (на руски език). Библията на иврит. Есхатология, тълкувания, препратки
19. Тора и изследване (на руски език)
20. Тора и коментари, библиотека (на руски език)
21. Иврит
22. Наследството от избрания народ за всички ни (Толдот.ру)
23. ! Мултипреводна Библия само през Windows
24. Тора с различни коментари, руски
25. Другият ми блог
26. Лекции ПИК и проповеди